LEIKKILUOKASSA OPITAAN LEIKKIMÄLLÄ!
Lautapeli
Haetaan luokkaan muutama laudanpala puutyöluokasta. Keksitään erilaisia pelejä ja leikkejä, mitä laudoilla voi pelata.
Huhupuheita
Jaetaan oppilaat n. 6 hlön ryhmiin (parillinen määrä). Jokaiselle ryhmälle annetaan vihko. Ryhmissä sovitaan vuorot oppilaiden kesken.
Oppilaat sulkevat silmänsä, vain ensimmäisinä vuorossa olevat saavat pitää silmät auki. Ope näyttää sanan ryhmien ensimmäisille oppilaille (esim. koulu), jotka piirtävät vihkon tyhjälle sivulle sanan mukaisen kuvan. Piirtämisaikaa on vain noin minuutti, joten kovin yksityiskohtaista kuvaa ei ehdi taiteilla.
Kun kuvat ovat valmiina, annnetaan vihko seuraavalle ryhmän jäsenelle. Hän yrittää arvata, mitä kuva esittää ja kirjoitaa sanan seuraavalle vihkon aukeamalle. Sitten vihko annetaan taas seuraavalle, jonka tehtävä on vuorostaan piirtää tämä uusi sana.
Vihko siirtyy ryhmän oppilaalta toiselle, jotka siis vuoronperään piirtävät ja arvaavat / kirjoittavat sanan vihkoon. HUOM! Vuorossa oleva oppilas ei saisi nähdä kuin edellisen oppilaan piirtämän yhden kuvan tai kirjoittaman sanan eli vihko kannattaa täyttää aukeama kerrallaan.
Kun viimeinen sana on vihkoon kirjoitettu, ryhmä tutkii yhdessä, millainen sana-kuvajono vihkoon on syntynyt. Oliko viimeinen sana sama kuin alkuperäinen vai muuttuiko se?
Piirrä-muovaile-esitä-selitä
Jokainen oppilas keksii ja kirjoittaa lapulle jonkin eläimen ja toiselle lapulle jonkin esineen. Ope vilkaisee laput läpi ja laittaa sensuurin läpäisseet sanat purkkiin tai hattuun.
Oppilaat jaetaan ryhmiin. Yksi oppilas ryhmästä ottaa yhden lapun ja yrittää saada muut ryhmäläiset arvaamaan sanan, joka on kirjoitettu lappuun. Oppilas joko selittää sanan tai esittää, piirtää tai muovailee sen.
Ryhmissä tarvitaan apuvälineinä paperia ja kyniä sekä pala muovailuvahaa. Jos muovailuvahaa ei löydy, voidaan sana muovailla käyttäen luokkakaveria ”savena”.
uteliaita vilkaisuja vastaantulijoiden kanssa 3) moikataan vastaantulijaa katsekontaktin kera
4) kätellään vastaantulijaa, kerrotaan oma nimi ja joku adjektiivi (esim. Pauliina Hidas. Vastaantulija
jatkaa sitten matkaansa käteltävän adjektiivin määräämällä tavalla seuraavan vastaantulijan luo ja
esittelee itsensä saamallansa adjektiivilla (esim. Pauliina Pirteä). Osallistujien adjektiivi sekä kävelytyyli
siis muuttuu jokaisen kättelyn seurauksena. Adjektiivin tilalla voi olla myös verbejä, substantiiveja,
eläimiä, englanninkielisiä sanoja, numeroita jne.
Luokkaformulat
Perustetaan formulatallit, joissa on 4-5 oppilasta. Keksitään talleille nimet. Sovitaan ajojärjestys tallin sisällä ja se kuka tai ketkä ajavat kaksi kierrosta (eli suorittavat kaksi tehtävää). Ryhmät asettuvat valitsemansa järjestyksen mukaisiin riveihin luokan seinustoille.
Tehtävät suoritetaan ryhmissä mahdollisimman nopeasti järjestyksessä, yksi oppilas kerrallaan. Kun oppilas on suorittanut tehtävänsä, hän viittaa ja jähmettyy paikoilleen. Kierroksen nopein tiimeistä saa 3 pistettä, kakkostiimi 2 pistettä ja kolmanneksi tullut tiimi 1 pisteen. Pelataan useita kierroksia ja lasketaan tiimien pisteet yhteen.
Tehtäviä: luettele a) eläimiä, b) e-kirjaimella alkavia sanoja, c) yhdyssanoja, d) verbejä, e) satuhahmoja, f) 4-kertotaulun vastauksia, g) parittomia lukuja, h) kulkuvälineitä, i) kuukausia
Jokainen osallistuja saa vuorollaan esittää yhden kysymyksen, jolla pyrkii saamaan jotain tietoa piirissä
istuvien muiden osallistujien nimistä (esim. kaikki, joiden nimi alkaa K-kirjaimella, nosta käsi ylös).
Kun kierros on käyty, yritetään kertoa, mitkä osallistujien nimet ovat. Mikäli nimet ovat tuttuja, jokainen
valitsee aluksi sanan (esim. eläimiä), joita lähdetään kysymyksillä selvittämään.
Laput laitetaan kirjoitus alaspäin osallistujan eteen, jolloin kaikki näkevät, kuinka monta kirjainta sanassa
on. Yksi kerrallaan osallistujat saavat ehdottaa kirjainta. Jos kyseinen kirjain löytyy jostain sanasta,
käännetään kirjain näkyviin. Mikäli ehdotettua kirjainta ei löydy, yhteiseen hirsipuuhun ilmestyy osa.
Saadaanko kaikki sanat selville, ennenkuin hirsipuu valmistuu?
kuvasta jonkin esineen ja sanoo siitä ensimmäisen tavun. Oppilaat leikkivät ajatustenlukijoita ja
yrittivät arvata, mitä kuvan esinettä ope ajattelee.
ja kirjoittaa sillä esim. toiseen kämmeneensä, pöytään tai ilmaan pyydetyn sanan. Kirjoittaessaan
oppilas toistaa sanan ikään kuin lukisi sen (esim. "leo-par-di").
Numeropiiri
Luokkashakki
Järjestetään luokka shakkilaudaksi. Jaetaan paikat / tehtävät (sotilaat, kuninkaat, ratsut, lähetit jne). Aloitetaan shakkipeli.
Siilin piikit (luvun hajottaminen)
Linnun nokat (suuruusvertailu)
Herkkukauppa
Kertolaskutennis
Jättijätkänshakki
Kaksintaistelu
Kertolaskuturnajaiset
Laskutarinat
Kun oppilas saa käyttää mielikuvitustaan matematiikan tehtävän tarinan ideoinnissa, lopputuloksena on usein lasku, joka motivoi, koukuttaa ongelman ratkaisijaa. Oppilaiden keksimät laskutarinat voidaan myös kerätä yhteen kansioon. Tehtäväpaperin toisella puolella on oppilaan keksimä tarinallinen, matemaattinen ongelma sekä aiheeseen liittyvä kuva. Kuva ei ole vain koriste, vaan se voi sisältää myös vihjeen tehtävän ratkaisemista varten. Tehtäväpaperin toiselta puolelta löytyy ratkaisu ongelmaan ja oikea vastaus. Kansiosta saa matikantunneilla tai lisätehtävinä muulloinkin hakea luokkakaverin suunnittelemia laskutarinoita ratkaistavaksi. "Matikkakoukut" voivat myös kiertää luokasta toiseen.
Matikkaoraakkeli
Jakokulma / jakolasku allekkain (vuorokeskustelu)
Robotit (koodaus)
Geometriatutkijat
Geometriataiteilijat
jotain kirjan kuvan yksityiskohtaa (esim. henkilö, eläin, esine). Muut arvaavat mistä tai kenestä on kyse.
Mikäli arvaaminen on haastavaa, annetaan vihjeitä (esim. hän on surullinen, tällä henkilöllä on
sädekehä, se näkyy tornin katolla).
kirjoittaa sen pienelle lapulle. Ope kerää laput ja lukee ne ääneen satunnaisessa järjestyksessä aloittaen:
“Meidän luokassa osataan seuraavia taitoja…” Taidot esitellään nimettöminä.
Oppilaat lähtevät kiertämään luokassa kirjoittaen lappuihin asioita, mitä lappuun kirjattu luokkakaveri osaa t
ai missä hän on hyvä. Tavoite on kirjoittaa osaamisjuttuja mahdollisimman monen luokkakaverin lappuun,
jotta laput suorastaan pursuavat osaamista. Myös ope kiertää luokassa ja kirjoittaa lappuihin.
synnyttivät.
1€. Oppilas valitsee pöydälleen jonkin koulutarvikkeen / esineen, jonka voisi leikisti
myydä. Oppilas myös keksii hinnan tuotteelleen ja tekee hintalapun (1€-10€).
Kun tuotteet ja hinnat ovat valmiina, luokassa saa lähteä hieromaan kauppaa luokka-
kavereiden kanssa. Aluksi voi myös jäädä oman kauppapöytänsä ääreen odottamaan
ostajaa. Hinnoista saa tinkiä ja antaa alennusta. Kun saa ostettua jonkin tuotteen,
se laitetaan omalle pöydälle ja hinnoitellaan haluamallaan tavalla.
Yritetään käydä kauppaa niin, että rahat riittävät tai rahamäärä mahdollisesti jopa kasvaa.
Esitetään tai kerrotaan muille ideoita vuoronperään, yksi ryhmä kerrallaan.
Kuinka monta erilaista säästövinkkiä keksimme?
ryhmän muille oppilaille. Ryhmä päättää, minkä idean tai ideoiden yhdistelmän valitsee ja
suunnittelee pysäytetyn kuvan aiheesta. Kuvalle tulee myös keksiä kuvateksti ja päättää,
aiheen mukaan (esim. perheen lomamatka, koripallojoukkue, luokkakuva, koulun joulujuhla,
some). Puretaan patsas, jatketaan kävelyä luokassa ja odotetaan open seuraavaa aihetta.
”Kuinka voin palvella?” Toinen keksii tavan ja palvelija toteuttaa parhaansa mukaan
parinsa toivomuksen.
tulee noudattaa (esim. kun ryhmän jäsen puhuu, muiden ryhmäläisten tulee heiluttaa kädellä
toista korvaansa / ryhmän jäsenet liikkuvat hyppimällä yhdellä jalalla / ryhmän jäsenet
puhuvat muille ylikohteliaasti...). Pidetään tavallinen oppitunti, jonka aikana kukin ryhmä osallistuu tunnin työskentelyyn noudattaen oman ryhmänsä sääntöä. Keskustellaan tunnin lopussa huomioista ja ryhmien erilaisista säännöistä.
Kun budjetti on valmis, piirretään valitut paikat / kohteet paperille ja leikataan irti. Tienpätkät voi esim. askarrella ruskeasta tai mustasta paperista. Rakennukset ja tiet sommitellaan ja kiinnitetään luokan seinälle. Keksitään yhdessä meidän kaupungillemme nimi.
rohkeus, auttavaisuus, reiluus, positiivisuus, suvaitsevaisuus, luovuus, rehellisyys).
Yksi oppilaista tulee taululle ja laittaa vahvuuskoneen päälle sanomalla ääneen yhden
vahvuuksista. Muut luokan oppilaat ”vahvistuvat” ja alkavat esittää vieruskaverilleen
sanottua vahvuutta. Keskustellaan leikin lopuksi, miltä tuntui olla esim. rehellinen ja
mikä vahvuuksista oli oma suosikki.
yhdessä korkeintaan minuutin mittaisen videohakemuksen, jossa kertovat vahvuuksistaan ja
miksi olisivat hyviä työssään. Haettavaa työtä / ammattia ei kuitenkaan hakemuksessa
mainita. Katsotaan videohakemukset ja yritetään arvata, mihin työhön kukin pareista hakee.
Videon sijaan hakemuksen voi myös esittää toisille oppilaille.
parille oma tavoiteammatti. Suunnitellaan parille suosittelupuhe eli kerrotaan parille,
miksi juuri hän olisi hyvä haluamaansa ammattiin.
ja kirjataan taululle, millaisia ominaisuuksia ja taitoja tarvitaan valituissa ammateissa.
Luokasta valitaan vapaaehtoisia oppilaita esittämään työnhakijoita. Loput oppilaat jaetaan
3-4 oppilaan ryhmiin esittämään työhaastattelijoita. Jokaista ammattia kohtaan tarvitaan
ainakin yksi haastatteluryhmä. Haastatteluryhmät keksivät ja kirjaavat muistiin 5 kysymystä,
joilla pyrkivät saamaan selville työnhakijan soveltuvuuden haettavaan työhön. Yksi
kysymyksistä voi olla esim. ”Miksi juuri sinut tulisi valita tähän työhön?” Työnhakijat taas
valmistautuvat haastatteluun esim. miettimällä vahvuuksiaan ja kirjaamalla muistiin taitojaan
ja erityisosaamistaan. Kun valmistelut on tehty, työnhakijat kiertävät jokaisen haastattelu-
ryhmän tentattavana. Kierroksen päätyttyä haastatteluryhmät kertovat, ketkä tulivat
valituiksi töihin. Keskustellaan lopuksi vielä yhdessä, millaiset seikat vaikuttivat valintoihin.
Jakaudutaan ryhmiin, joissa jokaisessa valitaan yksi kirjuri ja monta keksijää.
Keksijät sanovat sanoja vuoronperään eli tuottavat työtodistukseen täytettävät
tekstit sana kerrallaan. Kirjuri kirjaa sanellut sanat työtodistukseen. Verrataan
lopuksi täytettyjä työtodistuksia.
vakuutusyhtiö, tehdas, lääkäriasema) ja missä ammateissa yrityksissä työskennellään
(esim. johtaja, myyjä, pankkivirkailija, lääkäri, suunnittelija, tutkija, asentaja).
Keskustellaan myös ammattien erilaisista työtehtävistä ja niiden haastavuudesta sekä
sovitaan kuinka suurta palkkaa eri työtehtävissä ansaitaan.
ja tekevät firmalleen logon sekä sloganin (esim. ”lähiruokaa lähikaupasta”). Firmassa
keksitään tuotteita / palveluita, joita yritys myy. Sovitaan työnjaosta ammattien kesken sekä
suunnitellaan ja tehdään mainoksia sekä myyntipuheita, joiden avulla yrityksen tuotteet /
palvelut saadaan parhaalla mahdollisella tavalla myydyksi. Firmat valmistavat tuotteita
esim. piirtämällä ne paperille tai tarjoavat palveluja esim. järjestämällä työpaikkaliikuntaa,
esityksiä, koulutuksia).
kirjanpitovihkoon. Firman jäsenten tulee pitää kirjaa taloudesta eli merkitä
kirjanpitovihkoon kaikki yrityksen tulot ja menot. Kun yritys saa jonkin tuotteistaan /
palveluistaan myydyksi, merkitään kirjanpitoon hankittu tulo. Kaikille yrityksen
työntekijöille tulee myös maksaa palkkaa. Palkanmaksu tapahtuu opettajan ilmoittamana
hetkenä, jolloin firman kirjanpitoon merkitään työntekijöiden yhteenlasketut palkat
kulujen kohdalle. Mikäli firma tarvitsee lisää rahaa, voi sitä käydä lainaamassa pankista.
Laina on myös leikin kuluessa maksettava takaisin, jolloin siihen lisätään 10% korko.
Laulaville oppilaille (esim. kuoro) voi antaa äänen, jota he hyräilevät liikkuessaan. Moniäänisyyttä voidaan harjoitella, kun ope antaa alkuääniksi esim. duurikolmisoinnun ääniä (do-mi-so).
soittimista tai valkokankaalle heijastetuista soittimien kuvista). Oppilas esittää valitsemansa
soittimen soittamista. Muut arvaavat, mistä soittimesta on kyse.
sopivia sanoja. Aloitetaan sanomalla:
laulajaa, räppärit, bändiä ym. Muut yrittävät arvata, kuka henkilö tai bändi on. Luokan
taululle voidaan kirjoittaa tai heijastaa kuva esim. muutamasta tunnetusta laulajasta ym,
joista esitettävä julkkis tulee valita.
laulu. Harjoitellaan laulusta tutuin kohta esim. kertsi. Oppilaista kaksi tulee tuomareiksi,
jotka istuvat selin toisiinsa nähden opettajan ja oppilaiden välissä. Yhteislaulu alkaa ja
tuomarit kuuntelevat laulusuorituksia tarkoilla korvilla, joista toinen osoittaa opea ja toinen
oppilaita. Kun laulu loppuu, tuomarit osoittavat kädellään siihen suuntaan, josta “paras”
laulu kuului. Jos laulaminen oli tuomarin mielestä tasavahvaa, osoittaa hän molempia
joukkueita. Kyse ei siis tietenkään ole huuto- tai voimakkuuskilpailusta vaan laulamisesta,
jossa on tunnistettava melodia ja sanat. Se joukkue, joka saa aikaisemmin kolme pistettä,
voittaa ja toinen joukkue on laulettu suohon.
yhden rytmeistä paperilapulle kirjoitettuna. Samanlaiset rytmit on kirjoitettu samanväriselle
paperille. Oppilaat ovat luokassa parin kanssa vierekkäin, yhdessä parissa pitää aina olla kaksi
eriväristä lappua.
Rytmit ovat seuraavat:
1) taa, tauko, ti-ti, tauko (keltainen), rytmisana äänne "p"
2) tauko, taa, tauko, taa (vihreä), rytmisana äänne "t"
3) ti-ti, ti-ti, ti-ti, ti-ti (punainen), rytmisana äänne "ts"
4) taa, ti-ti, taa, taa (sininen), rytmisana äänne "k"
toistaen samalla lappunsa rytmiä. HUOM! Vierekkäin tulee päätyä aina kaksi eri väristä rytmiä.
Jos ope sanoo: "beatbox", kaikkioppilaat vaihtavat paikkaa. Oppilaat aloittavat oman rytminsä parin kanssa open lähtölaskennan jälkeen
yhdenaikaisesti, ope voi toimia tarvittaessa metronomina tai säestää. Samalla kun parit
toistavat rytmejään, luokan täyttää oppilaiden yhdessä ilmoille beatboxaama rytmimaisema.
"Kun on oikein pieni". Laulu esitetään peukaloiskuorona, jolloin jokainen laulaja saa
piirtää kasvot peukalolleen, joka liikkuu kauniisti, kauniin yhteislaulun mukana.
(esim. liihotellaan untuvalla, heilutaan heinän varressa, istutaan lumihiutaleella ja
lennetään tuulen mukana). Kun ope kiihdyttää soiton tempoa, voi peukloiset tanssia
vauhdikasta peukaloispolkkaa.
tuntuisi olla valtavan suuri. Ennen kuin annetaan oppilaiden venyä jättiläisiksi, ope ohjeistaa,
että jokaisen jättiläisen jalkojen tulisi koskettaa koko leikin ajan luokan lattiaa.
On melkoisen tavallista, että oppilas heittäytyessään leikin vietäväksi, saa jossain vaiheessa
idean nousta tuolilleen tai pulpetilleen seisomaan. Ja varsinkin tässä tapauksessa, kun
oli tarkoitus kasvaa todella suureksi. Keksitään ja ideoidaan yhdessä sanat "Kun on oikein suuri"
-lauluun. Hoilotetaan yhdessä ja möreästi maailman suurimmassa jättiläiskuorossa esim.
löytyy osoitteesta: http://musatunneille.blogspot.fi/2014/11/joululauluja.html Oppilaat
valitsevat pienryhmissä jonkin joululauluista ja tutustuvat laulun sanoitukseen. Laulun
sanoista valitaan yksi tai kaksi lausetta (esim. ”porsaita äidin oomme kaikki, oomme kaikki...).
Lauseen perusteella harjoitellaan pieni pantomiimiesitys. Esitetään pantomiimit muille ja
katsojat yrittävät arvata, mistä joululaulusta on kyse. Jos arvaaminen on liian vaikeaa,
voidaan esitetystä lauseesta paljastaa tarvittava määrä sanoja. Lauletaan lopuksi esitetty
laulu.
luokkakaverin osaavan laulaa. Oppilas alkaa laulamaan (esim. kertsiä) ja kaikki ne oppilaat
liittyvät lauluun, jotka osaavat kyseisen laulun. Lasketaan lopuksi, kuinka monta oppilasta
lauluryhmässä oli.
alkavat vuoronperään laulamaan lauluja, joissa esiintyy keksittyyn aiheeseen liittyvä sana
(esim. Jänis istuu maassa, Ihahaa, Kettu juoksi yli järven, Elefanttimarssi). Seuraavan laulun
keksimiseen ja aloittamiseen on sovittu aika (esim. 15sek). Mikäli laulu ei starttaa sovitussa
ajassa, vuoro siirtyy seuraavalle. Yksi ryhmäläinen voi aloittaa laulun, mutta ryhmästä pitää
vähintään kahden oppilaan osallistua lauluun. Ryhmä saa extrapisteen, jos kaikki osallistuvat
lauluun. Myös esityksen tyylillä (esim. koreografialla) voi kerätä bonuspisteitä. Ryhmä, joka
keksii viimeisen laulun, saa kaksi lisäpistettä. Ope laskee pisteet ja seuraa aikaa.
saman kaikuna. Vaihdetaan laulun tyyliä ja tyylilajeja (esim. balladi, tango, rock, rap,
sopraano, basso) tai (hitaasti, nopesti, voimistuen, hiljentyen) tai (rohkeasti, pelokkaasti,
väsyneesti, ylipirteästi, vihaisesti, rakastuneesti).
lause, joka päättyy räppisanaan. Kuka keksii viimeisen räpin?
imitoidaan laulua. Esitetään linnunlaulua muille, jotka arvaavat, mistä linnusta on kyse
(linkki, lintukaraoke) https://www.youtube.com/playlist?list=PLP43Lq_A2jmZdg4DFvGbFL8ldNuTw-Qc3
tehdään aluksi ääniä, jotka voisivat kuulua metsässä. Muutetaan äänimaisema vähitellen
jännittävämmäksi, öisen, hieman pelottavan metsän ääniksi. Kokeillaan samaa kaupungin
äänillä sekä merenrannan äänillä. Keskustellaan lopuksi, mitä kuultiin ja miltä tuntui.
eteen ja kuuntele jonkun äänistä (esim. linnunlaulua, kellon tikitys, kilpa-auto...). Oppilas j
ähmettyy patsaaksi kuulemansa äänen perusteella. Verrataan patsasta ja ääntä sekä
keskustellaan yhdessä muiden kanssa.
koskettaen esim. selkään tai olkapäähän. Kiinnijäänyt oppilas jähmettyy paikoilleen ja
miettii mielessään jotain laulua tai räppiä. Kun pelastaja eli vapaana oleva leikkijä pysähtyy
jähmettyneen oppilaan eteen, alkaa jähmetetty laulamaan tai räppäämään biisiä. Kun
pelastaja liittyy lauluun / räppiin, jähmetetty vapautuu takaisin leikkiin. Voidaan tehdä
myös niin, että pelastaja päättää laulun / räpin ja jähmetetty vapautuu, kun liittyy esitykseen.
LAVATANSSIT
Valitaan muutama luokan suosikkibiisi. Ope etsii biisit YouTube:sta. Sovitaan, mikä biiseistä on ”jähmy” ja mikä on ”peili”. Kun musiikki alkaa soida, oppilaat lähtevät liikkeelle paikoiltaan open ohjeiden mukaan (esim. kävellen, hiipien, pomppien, tanssien…). Kun musa loppuu, istahdetaan lähimmälle tyhjälle tuolille. Jos soiva biisi on ”jähmy”, kaikki jähmettyvät paikoilleen. Jos taas soimaan lähtee ”peili”, valitaan läheltä pari ja matkitaan toisen liikkeitä.
ryhmät keksivät 3 liikettä / asentoa, jotka kuvastavat henkilöiden tunnetilaa. Liikkeet
yhdistetään tanssiksi / liikesarjaksi hitaasti liikkuen: askel, liike 1, askel, liike 2, askel, liike 3,
askel, liike 1 jne. Ryhmät lähtevät liikkeelle luokan reunoista ja liikkuvat toisiaan kohti.
Ohitanssissa kaksi tunnetta ohittavat toisensa musiikin tahdissa.
lähtevät liikkumaan luokassa esittäen samalla valitsemaansa soitinta. Etukäteen voidaan sopia
tehdäänkö esittäminen äänellä vai äänettömästi pantomiimina. Oppilaat pyrkivät löytämään
muut samat soittimet eli hakeutumaan ryhmään, jossa on esim. vain rumpuja. Leikki muuttuu
hieman vaikeammaksi, jos samaan ryhmään ei saa liittyä kuin yksi kutakin soitinta. Lopulta näin
syntyneet bändit voivat esittää muille musaesityksen ilman varsinaisia soittimia esim.
ilmakitaroilla ja mielikuvitusrummuilla.
laulavat:
suoraan meitä kohti.”
pomppivat aluksi kasvokkain, vierekkäin ja seläkkäin.
Laulu lähtee alusta ja yhdessä hypelleet oppilaat lähtevät liikkumaan piirissä eli "ponien" määrä
tuplaantuu joka kierroksella. Leikkiä voi leikkiä myös muilla eläimillä esim. possuilla, apinoilla,
kissoilla... Käsien yhteen läpsäisyn sijaan voi myös halata., kätellä jne... HUOM! Ensimmäisellä
laulurivillä sanan lihapulla sijaan on kuultu laulettavat myös lihavilla tai usein myös ihanilla.
taakse
taululle viivan, joka esittää sävellystä. Sävellyksessä on selkeät aloitus- ja lopetuskohdat,
loivia kaarteita, tiukkoja mutkia, pisteviivaa, teräviä kulmia, ”syheröitä” sekä silmukoita.
Viiva kulkee korkealla ja matalalla ja välillä se on ohut ja välillä paksu. Sävellykseen voidaan
sisällyttää myös oppilaiden aiemmin oppimis nuotteja ja taukoja. Opettaja kuljettaa kynää
”sävellysviivaa” pitkin ja oppilaat tuottavat sävellyksen eri kohtiin sopivia ääniä. Vaihdellaan
sävellyksen esitysnopeutta ja kokoonpanoja (soolo, duetto, kvartetti, koko ryhmä).
Sävellyskuvio / -viiva esitellään muille. Säveltäjät johtavat omien sävellystensä esitykset.
Muut oppilaat tuottavat sävellyksen äänet.
(esim. kitarat, rummut, pianot, viulut, huilut). Testataan aluksi soittimia äänettömästi yksi
ryhmä kerrallaan. Sitten tehdään sama juttu, mutta oppilas saa tuottaa soittimelleen äänen
suullaan. Yksi oppilaista valitaan kapellimestariksi. Hän johtaa orkesteriaan, käynnistelee ja
pysäyttää sekä koventaa ja hiljentää soitinryhmiä. Keskustellaan syntyneestä sävellyksestä.
Vaihdetaan kapellimestaria.
kuvitella lasiseinän. Taiteilija ottaa näkymättömällä siveltimellä näkymättömästä paletista
äänen esim. ssss. Taiteilija maalaa siveltimellä lasiseinään erilaisia kuvioita ja kuoro laulaa
ssssss… taiteilijan siveltimen mukaan. Sävelkorkeus nousee ylhäältä maalatessa ja madaltuu
siveltimen liukuessa alas lasiseinää pitkin. Taiteilija voi välillä vaihtaa äännettä
(rrr, ooo, mm jne.). Siveltimellä voi tehdä aaltoja, kiemuroita, pisteitä ym. ja kuoro seuraa
äänellään taiteilijan sivellintä. Taiteilija voi jakaa ryhmän kahtia ja ohjata toista ryhmää
toisella kädellä ja toista ryhmää toisella.
LUOKKAFORMULAT
Perustetaan formulatallit, joissa on 4-5 oppilasta. Keksitään talleille nimet. Sovitaan ajojärjestys tallin sisällä ja se kuka tai ketkä ajavat kaksi kierrosta (eli suorittavat kaksi tehtävää). Ryhmät asettuvat valitsemansa järjestyksen mukaisiin riveihin luokan seinustoille.
Tehtävät suoritetaan ryhmissä mahdollisimman nopeasti järjestyksessä, yksi oppilas kerrallaan. Kun oppilas on suorittanut tehtävänsä, hän viittaa ja jähmettyy paikoilleen. Kierroksen nopein tiimeistä saa 3 pistettä, kakkostiimi 2 pistettä ja kolmanneksi tullut tiimi 1 pisteen. Pelataan useita kierroksia ja lasketaan tiimien pisteet yhteen.
Tehtäviä:
- luettele a) eläimiä, b) e-kirjaimella alkavia sanoja, c) yhdyssanoja, d) verbejä, e) satuhahmoja, f) 4-kertotaulun vastauksia, g) parittomia lukuja, h) kulkuvälineitä, i) kuukausia
- käy kyykyssä ja hyppää ilmaan, taputa 5 kertaa, pyörähdä ympäri, tee kuperkeikka, tee 3 vatsaa tai punnerrusta, käy mahallaan lattialla ja nouse ylös jne
REITTIOHJE
Oppilaat suunnittelevat reittiohjeen omalta paikaltaan jonkun luokkakaverin paikalle. Reittiohjeessa on 4-5. ohjetta liikkumiseen (esim. liiku kaksi paikkaa oikealle, jonka jälkeen liiku viisi paikkaa taakse. Siirry vasemmalla olevaan pöytäryhmään, josta liikut vielä eteenpäin kolme paikkaa.). A) Oppilaat kuuntelevat ohjeet omilta paikoiltaan ja yrittävät saada ohjeiden perusteella selville, kenen luokse reitti päättyy. B) Oppilaat liikkuvat ohjeiden mukaisesti aloittaen omalta paikalta. Katsotaan, kenen luokse reitti johtaa.
LUOKKASUUNNISTUS
Piirretään luokan kartta. Jaetaan oppilaat ryhmiin.
- Jokainen ryhmä suunnittelee luokkaan rastin paikan, jonka käy kertomassa opelle. Merkitään rastit luokkakarttaan. Ope laittaa välitunnin aikana rasteille pieniä esineitä esim. eri värisiä koulukyniä ja merkitsee värikoodit karttaan. Jaetaan kartat ja aloitetaan suunnistus (HUOM! rastit tulee jättää paikoilleen, jolloin kaikki voivat ne vuorollaan löytää.
- Jokainen ryhmä valitsee luokasta / koulun käytäviltä muutaman rastin paikan, joista käy ottamassa lähikuvan. Kuvat jaetaan opelle ja poistetaan omasta kännykästä. Ope pyytää ryhmän kerrallaan luokseen ja näyttää jonkun oppilaiden ottamista kuvista. Ryhmän tulee etsiä rastin kohde, ottaa siitä kuva ja näyttää opelle.
LATTIA ON LAAVAA
Liikutaan luokassa niin, että kosketetaan vain tuoleja ja pöytiä. Myös luokan lattialla lojuviin papereiden ja vihkojen päälle saa astua. Liikkuminen tulee olla todella rauhallista (ei kiirettä, ei tönimistä, ei hyppyjä esineestä toiselle!). Lattiaan kosketuksen jälkeen tulee palata omalle paikalle. Niitä paikkoja, joilla istuu oppilas, ei saa käyttää kiipeilyyn.
YouTube on pullollaan konsolipelaajien nettiin lataamia tanssipelivideoita (esim. Just Dance). Videon heijastamalla luokan valkokankaalle saa koko luokalle tanssiopettajan, jonka mallin mukaan voi yhdessä tanssia oppilaiden lempibiisejä.
LAVATANSSIT
Valitaan muutama luokan suosikkibiisi. Ope etsii biisit YouTube:sta. Sovitaan, mikä biiseistä on ”jähmy” ja mikä on ”peili”. Kun musiikki alkaa soida, oppilaat lähtevät liikkeelle paikoiltaan open ohjeiden mukaan (esim. kävellen, hiipien, pomppien, tanssien…). Kun musa loppuu, istahdetaan lähimmälle tyhjälle tuolille. Jos soiva biisi on ”jähmy”, kaikki jähmettyvät paikoilleen. Jos taas soimaan lähtee ”peili”, valitaan läheltä pari ja matkitaan toisen liikkeitä.
Keksimme yhdessä ulkona vallitsevaan keliin sopivia liikuntalajeja. Lajin tuli olla aivan uusi ja mielikuvituksen käyttö oli sallittua. Oppilaiden ideoinnille ei meinannut tulla loppua ja taulumme täyttyi mitä upeimmista lajeista ja ulkoiluvälineistä alta aikayksikön.
Imuriluistelussa hokkareillaan kiitävä ulkoilija kuljettaa mukanaan kevyttä imuria, jolla saa helposti putsattua roskat pois luistimien terien tieltä. Lumihammasharjalla voi sitten putsata ne kaikista ahtaimmat kohdat, joihin imurilla ei pääse. Mailakiekossa pelaajat tönivät pelivälineenä käytettävää mailaa kohti vastustajan maalia kiekoillaan, kun taas hankihypyssä tehdään uimahyppymäisiä voltteja suoraan lumihankeen. Joku oppilaista kertoi käyneensä edellisenä päivänä luistelemassa ja kertoi, että luistelukentän jään päällä oli noin 5 sentin kerros vettä. Tästä oppilaat keksivät todella osuvan uusioliikuntamuodon, onkiluistelun. Avannon kairaamisen sijaan, luistellessaan heitellään samalla virveliä tai ongitaan mato-ongella. Hauskinta jutusta tekee, se jos iso kala nappaa koukkuun kiinni ja alkaa vetämään luistelijaa pitkin jääkenttää vesihiihdon tyyliin.
Taululle kirjatuista uusista liikuntamuodoista 3-4 oppilaiden ryhmät saivat seuraavaksi ideoida ja harjoitella lyhyet esitykset. Jokainen ryhmä esitti lajinsa muille, jotka yrittivät arvata, mistä lajista oli kyse. Lajeja vielä kokeiltiin yhdessä, jolloin jokainen ryhmä sai opettaa muille lajinsa erityistekniikoita. Jokaiselle lajille keksittiin yhdessä kannustushuudot lajien nimistä muodostettujen rytmien pohjalta (esim. i-mu-ri-luis-te-lu, ti-ti-taa ti-ti-taa). Lopuksi oppilaat vielä piirsivät liikuntalajeistaan kuvat, jotka kiinnitettiin luokan seinälle.
Piirin keskellä laukkaava oppilas pysähtyy jonkun luokkakaverinsa kohdalle, jonka kanssa he pomppivat aluksi kasvokkain, vierekkäin ja seläkkäin.
Kaikki oppilaat laulavat:
”Vatsa, vatsa, vatsaa vasten,
Kun laulussa päästään huudahdukseen: Hei! oppilaspari läpsäyttää kätensä vastakkain. Laulu lähtee alusta ja yhdessä hypelleet oppilaat lähtevät liikkumaan piirissä eli "ponien" määrä tuplaantuu joka kierroksella. Leikkiä voi leikkiä myös muilla eläimillä esim. possuilla, apinoilla, kissoilla... Käsien yhteen läpsäisyn sijaan voi myös halata., kätellä jne... HUOM! Ensimmäisellä laulurivillä sanan lihapulla sijaan on kuultu laulettavat myös lihavilla tai usein myös ihanilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti